Pseudo-ekologiczny produkt a więc o greenwashingu czas napisać


 Greenwashing w tytule ale o co tak dokładnie chodzi.

Jak nie wiesz o co chodzi to zawsze chodzi o pieniądze. Dzisiejszy wpis jest właśnie o manipulacji za pomocą, a raczej przy wykorzystaniu ekologii czy ochrony środowiska. Tak wiele się mówi o działaniach proekologicznych, aż w końcu cwani marketingowcy wykorzystali Nas konsumentów do swoich celów sprzedażowych. W jaki sposób firmy się nami posługują? Co to w ogóle jest greenwashing? Na te i inne pytania postaram się dziś odpowiedzieć.

 Grenwashing to nic innego jak „nabijanie klienta w zielona butelkę” oraz „zielone pranie mózgu”. Pojecie greenwashing po raz pierwszy pojawił się w USA na początku lat 90-tych XXw. na określenie wprowadzania w błąd konsumentów przez firmy, które wydają grube pieniądze na podkreślanie „zielonego” działania swoich produktów/usług (tam gdzie go nie ma) lub na zręczne odciąganie w ten sposób uwagi od innych obszarów swojego działania, które są ewidentnie szkodliwe dla środowiska.

Dla mnie greenwashing to nic innego jak „nabijanie klienta w zieloną butelkę” poprzez wpływaniu na poczucie odpowiedzialności za planetę. Przecież kupując Coca-Cole w zielonej puszcze nikomu nie pomogę!

Kiedy mamy do czynienia z greenwashingiem?

  1. W momencie gdy firma ukrywa część prawdy (gdy np. produkt określany przez producenta jako energooszczędny, a więc przyjazny dla środowiska, zawiera komponenty wyprodukowane w sposób ekologicznie szkodliwy);
  2. W przypadku braku precyzji bądź uogólnieniach (przykład: producent kosmetyków, który twierdzi, że jego kremy są naturalne, podczas gdy składników naturalnych w poszczególnych preparatach jest zaledwie 10proc.);
  3. Producent nie potrafi potwierdzić stwierdzeń z reklamy, wykorzystuje niestety ludzka niewiedzę  (gdy na opakowaniu widnieje napis „składniki pochodzenia ekologicznego”, a nie idzie za tym żaden uznany certyfikat);
  4. Odwoływanie się do czegoś, co nie ma racji bytu (np. twierdzenie na rynku amerykańskim, że coś „nie zawiera CFC” – czyli chlorofluorowęglowodorów – których użycie w USA zostało zakazane jakieś 20 lat temu);
  5. Promowanie tzw. mniejszego zła jako rozwiązania dobrego (typu: „ekologiczne papierosy” lub „pestycydy przyjazne środowisku”);
  6. Regularne kłamstwo (np. naklejanie na produkt logo certyfikatu, którego produkt nie posiada).

Zjawisko greenwahsingu w Polsce  nie jest jeszcze tak nasilone jak za granicą, nie oznacza to jednak, że nie należy być czujnym – przeciwnie. Dostrzegli to już dziennikarze i internauci – tematem zajmował się szerzej tygodnik Polityka, powstał serwis internetowy www.ekosciema.pl, temat pojawia się coraz częściej w mediach i w debatach. Nie jest to tylko trend publicystyczny. Coraz więcej produktów sprzedawanych w Polsce zawiera
przedrostek „eko”, coraz więcej marek pozycjonowanych jest jako „ekologiczne” (wśród nich tak nietypowe w tym kontekście towary, jak węgiel czy papierosy).[pdf]

Greenwashing w reklamie

Greenwashing - reklama ShellGreenwashing -  reklama ShellGreenwashing - reklama Coca-ColaGreenwashing - reklama DellaGreenwashing - reklama ChevroletaGreenwashing - \" data-mce-src=

Najczęściej podawany przykład greenwashingu w USA to tzw. „George W. Bush Clear Skies Initiative” (Inicjatywa George’a W. Busha na rzecz Czystego Nieba), która – wg amerykańskich ekologów – spowodowała rozluźnienie norm zatruwania powietrza.

Greenwashing Index to interaktywna strona uruchomiona przez EnviroMedia na której konsumenci sami mogą głosować i oceniać, które reklamy wprowadzają ich w błąd. Greenwashing Index monitoruje reklamy pod kątem ich twierdzeń dotyczących środowiska, a następnie poddaje ocenie społeczeństwa. Wśród pierwszych firm, poddanych ocenie przez konsumentów znalazły się m.in. BP, Chevron, Honda, Shell, Ford i Toyota.

Uliczna ekologia

Co ty  sadzisz o wykorzystywaniu  ekologii w celach marketingowych? Podziel się swoja opiną.

Czy w Polskich reklamach dostrzegliście już greenwashing ? 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s